Forskning har vist, at naturen styrker børns fantasi, kreativitet, koncentration og motorik. 

Læreplaner

Dagtilbudsloven har fastsat af pasning skal tage udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer. Dem arbejder jeg ud fra dagligt i min pasning af jeres børn. 


Alsidig personlig udvikling

Alle børn er forskellige, så jeg skal se hvert enkelt barn og støtte det i sin udvikling, hvor det er. Vi lærer om os selv, styrker vores selvtillid og selvværd. Vi øver os i at tage tøj på og af, og i at spise selv. Jeg værner om at sikre en god og tryg hverdag for alle børn, hvor hvert individ føler sig anerkendt og inkluderet i den samlede børnegruppe. Alle børn får mulighed for at deltage i aktiviteter i eget tempo - og udforske verden i eget tempo. Vi erfarer verden sansemotorisk - alt det vi kan, og alt det vi ikke kan (endnu!). 


Social udvikling

Vi indgår i fællesskaber - øver os på fælles opmærksomhed som fx historielæsning. Vi tager på ture ud af huset, deltager i børnekoncerter og -arrangementer og mødes med andre private pasningsordninger, så børnene får jævnaldrende relationer. Jeg har skabt et hjem med plads til forskellige aktiviteter, hvor der er plads til at børnene deltager og "bliver en del af" de aktiviteter, vi laver. Vi øver at være et "hold" ved at holde i hånden og hjælpe hinanden. 


Kommunikation og sprog

Vi snakker med hinanden og til hinanden. Jeg bruger "tegn til tale" til de små. Vi læser, synger, snakker og fortæller. Vi kigger i sprogkasser/-rygsække fra biblioteket tilpasset et bestemt tema. Igennem alle aktiviteter understøtter sproget de ting, vi laver. Vi lærer om forholdene stor/lille, foran/bagved, blød/hård. Vi farvesorterer, vi sanser, vi tumler og sætter ord på de ting, vi gør. 


Krop, sanser og bevægelse

Vi lærer om vores kroppe: "Hvem er jeg". Vi udvikler og lærer igennem motorikken - vi leger med både fin- og grovmotorikken. Vi går udenfor, på græs, på sand, sopper i vand. Vi øver kolbøtter og løber hurtigt. Vi sanser verden igennem alle 7 sanser - med rasleæg og instrumenter, risposer og faldskærm. En tur i køkkenet bliver til en kimsleg, hvor vi smager og dufter - en gyngetur giver sus i maven. 

Verden skal sanses og ikke kun observeres. Børnenes kreativitet, bevægelsesglæde og idéer styrkes. 


Natur, udeliv og science

Vi er udenfor i vind og vejr. Mærker årstidernes skiften, mærker sneen på fingrene, lærer årets gang. Vi udforsker og går på eventyr. Vi leger og lærer om dyr, insekter og planter. Jeg har planer om at blive en del af "grønne spirer", og jeg går meget op i "fra jord til bord"-princippet. Børnene vil være med, når vi sår, vander, plejer og plukker planterne. 

Vi bringer tumlelegene udenfor, når vejret er til det - og stiler imod at komme udenfor dagligt. 


Kultur, æstetik og fællesskab

Vi lærer om højtiderne året igennem. Igennem det kreative univers og ture ud af huset udforsker vi og bliver klogere. 

Vi er hensynsfulde overfor hinanden, øver at vente på tur, at hjælpe hinanden, medbestemmelse og demokrati i børnehøjde. Hvordan er man en god kammerat? 

De grundmotoriske sanser

De grundmotoriske sanser er dem, der ligger til grund for hele vores krop. Alle sanser bringes i spil, hver gang vi leger, tumler og fjoller. 


Vestibulærsansen: Hovedbalancesansen. Den udforsker vi, når vi gynger, ruller, triller, snurrer rundt og bliver rundtosset. 


Muskel-led-sans: Vi øver at bruge vores kroppe og koordinerer vores bevægelser. 


Den taktile sans: Følesansen. Vi mærker, sanser og berører. Har bare tæer på græsset, maler med hænderne. 


Synssansen og høresansen bruges også dagligt i alt, hvad vi laver. Tumler, leger, går tur, læser bøger. 


Smagssansen og lugtesansen er mindst lige så vigtig at udforske og udvikle, som de resterende sanser. Især ved måltider - men også igennem kimslege, sanselege og sjove aktiviteter, kan børn få anledning til at udforske den del af deres kroppe.


unsplash